Optymiści lepiej się uczą, są zdrowsi, więcej zarabiają,

zakładają długotrwałe i szczęśliwe małżeństwa,

utrzymują więź ze swoimi dziećmi, a nawet dłużej żyją”

                                                      Alan Loy Mc Ginnis

 

 

ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Autorkami ogólnopolskiego programu są Irena Dzierzgowska i Mirela Nawrot.
Program „Optymistyczne przedszkole” oparty jest na idei głoszonej przez amerykańskiego profesora psychologii Martina E. P. Seligmana. Jego badania nad depresją doprowadziły go do wniosku, że staje się ona powszechnym zjawiskiem i dotyczy coraz młodszych roczników. Dlatego tez zaproponował program, który może pomóc rodzicom i wychowawcom nauczenia dziecka zaradności, optymizmu i samodzielności

Dzięki temu dziecko będzie odporne na zjawisko wyuczonej bezradności i znacznie lepiej przygotowane do radzenia sobie z problemami na każdym etapie życia.
Według programu celem wychowania jest rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości, nauczenie, jak radzić sobie w różnych sytuacjach, jak rozwijać zainteresowania i talenty.

Celem wspólnych dążeń nauczycieli i rodziców jest takie wychowanie dzieci, aby przejawiały one zachowania i działania konstruktywne, życzliwe i przyjazne dla innych ludzi, altruistyczne w stosunkach zbiorowych i zespołowych. Ważne jest też by dzieci były zgodne, chętne do pomocy i współpracy, tolerancyjne, by kochały to, co jest naprawdę cenne i godne kochania, były wrażliwe na krzywdę ludzką i niesprawiedliwość, zaangażowane we wszystko to, co może maksymalizować szczęście każdego człowieka.

W programie przewija się takie hasło jak „dobry kolega, dobra koleżanka” mające za zadanie podejmowanie nowych wyzwań oraz radzenie sobie w trudnych sytuacjach przez dzieci.

GŁÓWNE CELE PROGRAMU

  • tworzenie okazji do budowania konstruktywnych więzi;
  • rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów;
  • swobodne wyrażanie próśb i oczekiwań przez dzieci;
  • rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości;
  • uczenie jak radzić sobie w różnych sytuacjach;
  • rozwijanie zainteresowań i talentów;
  • uczenie życzliwości, empatii, pomagania innym oraz przyjaźni; 

 

OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLAKI

  • Są pełne inicjatywy, odważne i samodzielne
  • Chętnie się uczą, maja szerokie zainteresowania i wiele talentów
  • Są kreatywne i pełne fantazji
  • Odróżniają dobro od zła, maja wiele empatii, są współczujące i bardzo przyjaźnie nastawione do koleżanek i kolegów
  • Dzięki odpowiednim pochwałom i sposobom wyjaśnienia porażek i sukcesów nasze przedszkolaki mają zrównoważony obraz siebie samych, poczucie pewności i wiary w swoje możliwości
  • Wolą współpracę niż rywalizację