„Zabawy z kolorami”
Program wychowania przedszkolnego
Zdrowe dziecko ze wszystkich rzeczy, które lubi robić najbardziej – lubi się uczyć.
(S. Szuman)
Koncepcja programu wychowania przedszkolnego
Program wychowania przedszkolnego stanowi podstawę pracy wychowawczo-dydaktycznej każdego przedszkola. Placówka oświatowa pełni w równej mierze funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące.
Program wychowania przedszkolnego „Zabawy z kolorami” napisany został zarówno z perspektywy praktycznych doświadczeń autorów, jak i zainteresowań różnorodnymi koncepcjami wychowania przedszkolnego oraz edukacji małego dziecka.
Jest on zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego (poszerza ją) oraz dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym (3–5 lat).
Założenia programu wychowania przedszkolnego „Zabawy z kolorami” umożliwiają nauczycielowi elastyczną jego realizację. Otwarta konstrukcja programu tworzy przestrzeń, w której nauczyciel może kreować również własne pomysły na miarę przedszkola i dzieci urodzonych w XXI wieku.
Założenia programu
- aktywność dziecka stale pobudzana przez nauczyciele jest podstawowym punktem wyjścia do planowanych działań wychowawczo-dydaktycznych;
- zabawa jest podstawową formą aktywności dziecka w przedszkolu;
- modułowa budowa, umożliwia nauczycielowi elastyczną realizację programu, w grupach mieszanych wiekowo;
- holistyczne ujęcie procesu wychowania i edukacji dziecka;
- obudowa dydaktyczno-repertuarowa jest permanentnie wzbogacana;
- punktem wyjścia są kolory związane z poszczególnymi porami roku. Wokół kolorów skoncentrowane są kolejne tematy, najpierw te związane z otaczającą nas przyrodą, a następnie te które dotyczą świata przedmiotów;
- tradycje ludowe polskich regionów są systemowo włączane w przestrzeń wybranych elementów folkloru (m.in. tańców regionalnych i narodowych) oraz sztuki i rękodzieła ludowego;
- wykorzystanie wiedzy i doświadczenia zespołu specjalistów z różnych dziedzin (autorzy opracowań poszczególnych obszarów podstawy programowej – obudowy do programu);
- systemowe włączenie rodziców/opiekunów do wspomagania procesu wychowania, realizowanego w przedszkolu;
- szczególne uwzględnienie roli wychowania estetycznego w rozwoju małego dziecka;
- stawianie na samodzielność dziecka w kontekście samoobsługi, jak i samodzielnego dochodzenia do rozwiązania stawianych zadań, problemów; dawanie czasu na samodzielne myślenie, bez wyręczania w podejmowaniu decyzji, wycofywanie się nauczyciela z myślenia za dziecko;
- wizualizowanie rozwiązań i propozycji metodycznych (wykorzystywanie ICT w wychowaniu przedszkolnym);
- uczynienie z aktywności artystycznej dziecka narzędzia do realizacji wielorakich treści zawartych w podstawie programowej, np. matematycznych, społecznych, językowych;
- budowanie tożsamości w oparciu o tradycję narodową, regionalną i lokalną, z uwzględnieniem postawy otwartej i tolerancyjnej;
- tworzenie, w oparciu o współpracę z rodzicami, inicjatyw czytelniczych;
- otwarta konstrukcja umożliwiająca dokonywanie przez nauczyciela modyfikacji.
Więcej informacji o programie na stronie internetowej www.p21.edu.pl